Logo
Logo

In verband met het Corona virus zijn er verschillende maatregelen van kracht binnen GGZ Veenendaal

We hebben besloten tot de ingrijpendere maatregel dat we vanaf dinsdag 17 maart geen behandelgesprekken meer op kantoor doen, maar we op een andere manier contact met u hebben. We vinden dat we op die manier kunnen bijdragen aan het voorkomen van verdere verspreiding van het virus.

We doen onze behandelingen per telefoon of per webcam. Dat is een prima manier om te behandelen (lees hier meer). 

Hoewel we begrijpen dat u het liefst gebruikelijke behandeling krijgt, kunnen we behandelingen niet gaan uitstellen. Het moet niet zo zijn dat we maandenlange wachtlijsten hebben en anderen hun behandeling nu stopzetten. We zullen behandelingen waarbij we geen behandelcontacten hebben dan ook na 1 maand afsluiten. Ook zullen we mensen uitnodigen die wel behandeling nodig hebben.

Tenzij u ziek bent kunt u uw behandeling dus niet stilzetten om deze reden.

 

Bellen of videobellen met uw behandelaar

In deze periode is misschien noodzakelijk om op een andere manier contact te (gaan) hebben met uw behandelaar dan gebruikelijk. Er zijn twee manieren om dat te doen.

  1. bellen
  2. videobellen

We gaan op deze mogelijkheden kort in, zodat u weet hoe het werkt. We maken daarbij onderscheid tussen de niet-zo veilige manier en de veilige manier – als het gaat over privacy.

bellen

Gewoon bellen via de telefoon is prima. Bellen via internet, bijvoorbeeld met Google DUO, Whatsapp of Skype kan wel voor een keer. Maar wanneer u vaak belt met uw behandelaar, in plaats van gesprekken in de behandelkamer, is een veilige verbinding nodig. Dan is ‘gewoon bellen’ de beste optie. Of videobellen.

videobellen

Videobellen kan bijvoorbeeld via Google DUO, Whatsapp, Zoom of Skype. Hoewel deze diensten zichzelf omschrijven als veilig, voldoet het niet aan de strenge eisen die er zijn, of komen. Het verkeer verloopt via computers die gegevens (kunnen) opslaan. Dat is in uitzonderingssituaties geen al te groot probleem, maar we kiezen voor een veilige manier wanneer u vaker met ons videobel contact heeft. In die gevallen kiezen we voor KPN Zorgmessenger, via de dienst Embloom die ook onze vragenlijsten verzorgt. U kunt deze gebruiken via uw PC, uw Apple Mac, uw tablet of uw smartphone.

Om met veilig videobellen te beginnen, heeft u een programma nodig die KPN Zorgmessenger heet. U kunt die downloaden als app:

Voor iPhone / iPad: https://itunes.apple.com/nl/app/zorg-messenger/id1150929377
Voor Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.kpn.zorgmessenger

Voor Windows computers: https://desktop-updates.kpnzorg.nl/download/win32

Voor Apple Mac: https://desktop-updates.kpnzorg.nl/download/osx

Of via uw webbrowser: https://zm.kpnzorg.nl/session

U ontvang een email met een link van uw behandelaar. Als u daar op klikt en u aanmeldt in KPN Zorgmessenger komt u in het overzicht van uw behandelaar te staan. Uw behandelaar klikt op uitnodigen voor een beveiligd gesprek, wanneer uw afspraak is. De app van KPN geeft dan een geluid (inkomend bericht). Wanneer u die accepteert komt een veilige video verbinding tot stand.
De rest spreekt voor zich. Het kan zijn dat er een pop-up op uw scherm komt waarin gevraagd wordt te accepteren dat uw camera en microfoon gebruikt worden.

Het is wat onwennig misschien, maar we hebben in de GGZ inmiddels ruime ervaring met deze vorm van communicatie.

Desgewenst richt u uw telefoon niet op uzelf, dan heeft u een veilig belcontact zonder dat er extra kosten aan verbonden zijn.
Tip: verbind uw telefoon met de oplader, dan valt die niet onverwacht uit.

 

Wanneer u hier vragen over heeft kunt u bellen met ons secretariaat: 0318 516 988