Logo
Logo

Niet-wachten pagina

Het is een akelig feit: we hebben te maken met wachtlijsten in de zorg. Maar wachten is niet verstandig, we willen u ondersteunen alvast verder aan de slag te blijven met uw situatie. Hieronder staat een aantal tips en oefeningen om de ‘wachttijd’ op een zinvolle manier te gebruiken. 

Oefeningen

Veel psychische problemen hangen samen met stress en spanning. Dat is iets om in uw behandeling verder uit te zoeken. Maar u kunt misschien alvast aan de slag met het aanleren van oefeningen die uw stress en lichamelijke spanning verminderen. Dat kan op een paar manieren:

ontspanning

Voor veel mensen moeilijk, maar wel het proberen waard. Ontspanning zoeken kan op de manier waarop u dat eerder in uw leven al deed. Wat doet u eigenlijk niet meer, wat eerder wel voor u werkte om zich wat minder gespannen te voelen? Zou u dat weer op kunnen pakken? Sporten, hobby, sociale contacten.
Er zijn ook verschillende soorten ontspanningsoefeningen, die vaak gaan over het regelen van uw ademhaling, óf het regelen van uw spierspanning.

Ademhaling. Op een juiste manier ademhalen helpt vaak om stress te verminderen. Uitgangspunt is door uw neus inademen en ‘via uw buik’ uit te ademen. U kunt dat voelen door een hand op uw buik of op uw borst te leggen. En te proberen uw uitademing langer te lagen zijn dan uw inademing. Een 5 minuten voorbeeld kunt u hieronder vinden als video.

Gerelateerde afbeelding

Klik hier voor een video

Om dit onder de knie te krijgen is het verstandig om het te oefenen. Bijvoorbeeld 1 x 5 minuten per dag. Het ziet er misschien een beetje zweverig uit, maar het werkt voor veel mensen stress-verminderend. U kunt dit soort oefeningen ook aanleren of oefenen bij een fysiotherapeut. Of bijvoorbeeld de praktijkondersteuner van de huisarts.

Spierspanning. Stress en spanning slaan op uw spieren. Spieren die zich aanspannen, terwijl het niet nodig is. En u bent zich daar meestal niet van bewust. Mensen krijgen dan allerlei klachten, zoals spierpijn, hoofdpijn, misselijkheid, hyperventilatie enzovoorts. Een goed werkende oefening om hier wat aan te doen is zogenaamde progressieve relaxatie (volgens Jacobson). Simpel gezegd: span de verschillende spiergroepen in uw lijf aan, houd het even vast, laat los en laat het nog een beetje los.

Klik hier voor een video

 

inspanning

Rustig worden lukt niet iedereen, of werkt niet voor iedereen. Sommige mensen moeten zich juist gaan inspannen om zich uiteindelijk minder gestrest te gaan voelen. Bewegen, wandelen, sporten, in de tuin werken, fietsen. Dat soort dingen. Dat zijn ook zaken waar mensen met psychische problemen mee stoppen. Niet veel energie, geen zin, niet gemotiveerd meer.

Klik op de knop hieronder voor een aantal tips hierover.

 

afleiding

Dit klinkt als een open deur, maar toch merken we vaak dat mensen stoppen met plezierige dingen doen. Een belangrijke reden is dat mensen er minder plezier aan beleven. Dat een hobby niet zo leuk meer is, of je minder kunt genieten van iets wat eerder prettig was. Zeker bij depressieve klachten is dat een probleem. Het advies van deskundigen hierover: blijf het toch doen. Ook al is het minder leuk, of helemaal niet meer fijn. Probeer vast te houden aan de routine. Blijf onder de mensen komen, naar uw verenging of club gaan. Ook al is het niet zo leuk meer.

 

 

startformulier

We hebben ook een formulier gemaakt waarmee u alvast een aantal zaken op een rijtje kunt zetten die voor de behandeling belangrijk zijn. Dit hebben we een starformulier genoemd. Het formulier kunt u gebruiken door op de onderstaande knop te klikken. Print dit formulier uit en neem het ingevuld mee naar het eerste gesprek. 

 

eHealth presentaties

Op deze website staan alvast wat inleidende filmpjes over hoe de geestelijke gezondheidszorg en GGZ Veenendaal in elkaar zitten. Natuurlijk kunt u ook andere behulpzame informatie op internet vinden. Bijvoorbeeld:

Algemene informatie over de GGZ

Over GGZ Veenendaal 

Of kijk in deze lijst voor andere informatie

Naasten

Probeer in deze periode de stap te zetten naar de mensen om u heen. Wie begrijpt u wél, of zou daar moeite voor willen doen? Welke mensen uit uw omgeving zouden betrokken willen zijn in uw behandeling – en welke rol kunnen ze dan spelen? Kunt u hen alvast inschakelen om te oefenen? Met dingen waar u tegenop ziet, waar u angstig over bent (bijvoorbeeld het huis uit gaan), of mensen die kunnen helpen de dingen wat beter op een rijtje te krijgen.

Zijn er praktische problemen, waar u zich misschien over schaamt, waar mensen uit uw omgeving bij kunnen helpen? Of misschien iemand anders, zoals een andere professional, een vrijwilliger of een bekende. Er zijn best veel welwillende mensen die u zouden kunnen ondersteunen bij het oplossen van problemen, waar u zelf niet meer uit komt. Denk dan aan:

Een schuldhulpmaatje

Een ander maatje (maatjesproject)

Een professional (Veens)

Zelf een maatje worden